آخرین اخبار:
کد خبر : ۶۲۱۲۰۰
۱۲:۲۹

۱۴۰۵/۰۳/۱۰
شهید محمد شاهرخی؛

دانشجوی شریف که در شلمچه، سحرگاه عید فطر آسمانی شد

شهید "محمد شاهرخی"، متولد ۲۰ مرداد ۱۳۴۴ در محلات، از دانشجویان رشته گاز دانشگاه صنعتی شریف بود که در کنار تحصیل، بار‌ها به جبهه اعزام شد و سرانجام در مأموریت پدافندی در شلمچه، ۸ خرداد ۱۳۶۶ بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و در گلزار شهدای محلات به خاک سپرده شد.


به گزارش نوید شاهد استان مرکزی،  شهید والامقام محمد شاهرخی در خردادماه ۱۳۴۴ در شهرستان محلات و در خانواده‌ای مؤمن و دین‌باور چشم به جهان گشود. او دوران کودکی را در فضای گرم خانواده گذراند و در سایه تربیت پدر و مادری باایمان، نخستین درس‌های خودسازی، باور دینی، تلاش و روحیه کمک به دیگران را آموخت.

دانشجوی شریف که در شلمچه، سحرگاه عید فطر آسمانی شد

محمد از سال ۱۳۵۰ تحصیل را آغاز کرد و خیلی زود استعداد و توانایی خود را نشان داد. او که نخستین فرزند ذکور خانواده بود، از هوش و حافظه‌ای کم‌نظیر برخوردار بود و به‌ویژه در ریاضی توانایی چشمگیری داشت؛ مسائل پیچیده را در زمانی کوتاه در ذهن حل می‌کرد. دوره ابتدایی را با کیفیتی ممتاز به پایان رساند و در دوره راهنمایی، حساسیت بیشتری نسبت به مسائل جامعه و وضعیت اخلاقی و فرهنگی همسالانش پیدا کرد.

در همین سال‌ها، با مفاهیمی چون سیاست آشنا شد و نام‌هایی مانند امام خمینی(ره) و دکتر علی شریعتی برایش معنا یافت. به گفته خودش، پدر که فردی معتقد به اسلام و مرجعیت بود، کتاب‌هایی چون رساله امام خمینی(ره) و «فاطمه فاطمه است» را در اختیار او می‌گذاشت و راهنمایی‌اش می‌کرد. با اوج‌گیری نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶ و پس از اهانت روزنامه اطلاعات به مرجعیت و امام خمینی(ره)، محمد نیز همراه خانواده در تظاهرات و حرکت‌های انقلابی محلات حضور فعال داشت و در روزهایی که چماقداران به شهرها یورش می‌بردند، او و پدرش در کنار مردم، برای پاسداری از شهر ایستادند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با جمعی از نیروهای انقلابی که برخی از آنان بعدها به شهادت رسیدند، همراه شد و فعالیت‌هایش را در انجمن اسلامی دبیرستان ادامه داد. هم‌زمان با حضور در کلاس‌های آموزش قرآن، به تلاوت قرآن اهتمام داشت. او تحصیل را در رشته ریاضی‌فیزیک ادامه داد و در سال ۱۳۶۲ دیپلم گرفت. همان سال در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته گاز دانشگاه صنعتی شریف تهران پذیرفته شد و مسیر علمی خود را در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور پی گرفت.

با این حال، دانشگاه برای او پایان معنویت نبود؛ پیوند روحی‌اش با امام و فضای دینی را حفظ کرد و بنا بر روایت خانواده، شب‌های چهارشنبه توفیق حضور در بیت امام(ره) را نیز پیدا می‌کرد. در دوران دانشجویی، چندین نوبت به جبهه‌ها اعزام شد و یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های اخلاقی‌اش، پایبندی جدی به امر به معروف و نهی از منکر بود.

محمد یک‌بار به همراه برادرش حمید راهی جبهه شد؛ حمید به شهادت رسید و این واقعه در روحیه محمد تحولی جدی ایجاد کرد. او پس از آن با انگیزه‌ای مضاعف به میدان بازگشت و در جریان عملیات کربلای ۴ مجروح شد و مدتی در بیمارستان‌های شیراز و تهران بستری بود. پس از بهبودی، مدتی در محلات ماند، اما دوباره در نیمه شعبان همان سال به جبهه اعزام شد.

سرانجام شهید محمد شاهرخی در مأموریت پدافندی در شلمچه، در سحرگاه عید فطر و پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری، در هشتم خرداد ۱۳۶۶ بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای محلات به خاک سپرده شد.

 

منبع: اداره هنری، اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی


گزارش خطا

ارسال نظر
طراحی و تولید: ایران سامانه