"محمد رضا علیزاده" جوان تنومندی بود که می توانست به خاک مملکتش خدمت کند و در مسیر شهدا گام بردارد. با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان سرباز ژاندارمری عازم جبهه های جنگ شد و در این راه شربت شهادت را سر کشید.
شهید "صیاد احمدپور" پيرو راستين نظام مقدس جمهوري اسلامي بود، ایمان به خدا و اطاعت از فرماندهی کل قوا را سرلوحه کارش قرار داده بود و با عشق و علاقه فراوان عازم جبهه های جنگ شد.
با آغاز جنگ تحمیلی" رحیم علی آقازاده" داوطلبانه به خدمت مقدس سربازی رفت و به عنوان پاسدار وظیفه حدود 60 روز برای دفاع از حریم وطن عازم جبهه های حق علیه باطل شد. او سرانجام در حاج عمران عراق به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
مراسم رونمایی مستند عاشقانههای سرزمین کهن و دو کتاب با مضمون ایثار و شهادت در هفته دفاع مقدس در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز رونمایی شد. تصاویر این مراسم را ببینید. عکس: اباذری
در دومین روز از هفته دفاع مقدس فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سیدالشهداء و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اسلامشهر با خانواده های معظم شهدای روستای ده عباس دیدار و گفتگو کردند.
همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس فرماندار اسلامشهر با «نادر ایماندار» و «خلیل عزیزی» دو جانباز سرافراز جنگ تحمیلی دیدار و از صبر و ایثار آنان تجلیل و قدردانی کرد.
یکی از ویژگی های "نادر اعظمی" به نقل از همسرشان این بود که شهادتش به او الهام شده بود و در روزهای آخر همیشه به همسرش می گفت که من هرچه زودتر شهید خواهم شد؛ چنین هم شد.
همسر شهید "نادر اعظمی" نقل می کند، شهید به او گفته بود بعد از بازگشتش از اهواز مجددا باز خواهد گشت و با هم به اهواز خواهند رفت. بعد 20 روز نامه ای از او رسید و دوباره همین وعده را داد؛ اما شهید شد و هیچ وقت باز نگشت.
به نقل از همرزمان شهید "نادر اعظمی" پس از شهادت پیکرش چند ماه روی تانک، زیر آفتاب به جای ماند. زمانی که پیکرش را به عقب آوردند، در کمال تعجب، بدن سالم مانده و متلاشی نشده بود.
" ابراهیم رحمانی آذر" در صحنه هاي تظاهرات و راهپيمائي همدوش ساير دوستان در پيشبرد اهداف انقلاب شركت فعالانه داشت، به عضويت بسيج درآمد، تا با ضدانقلاب ها عليه نظام جمهوري اسلامي به جنگ مسلحانه پرداخته بودند، مبارزه كند و در این راه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
"جلال نجفی" مقيد به انجام فرائض و واجبات ديني بود، در طول انقلاب اسلامي نيز فعالانه در صحنههاي انقلاب حضور داشت و پيرو خط رهبری بود. پس از شروع جنگ تحميلي به عنوان گروهبان دوم ژاندارمری عازم جبهه هاي حق عليه باطل شد و در این راه به شهادت رسید.
" نادر محمودی" همواره در نماز جماعت مسجد روستا شرکت می کرد، پیرو خط ولایت فقیه بود، علاقه وافری به دفاع از آب و خاک اسلامی داشت به عنوان پاسدار وظیفه در جبه های حض علیه باطل شرکت کرد و در این راه شربت شهادت را لاجرعه سر کشید.
"محمد شیخی" پايبند به دستورات خداوند بود و روحانيت را تنها راه نجات كشور و اسلام مي دانست، از پيروان سرسخت امام خمینی بود و ماههاي رمضان و محرم در مسجد فعاليت چشم گيري داشت.
شهید «احمد مسعودیان» دوم مهر ماه 1362 با سمت تک تیرانداز در سرپل ذهاب توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. خاطرات خود نوشتی در روزهای که در جنگ تحمیلی حضور داشته، نوشته است که در ادامه می خوانید.