آخرین اخبار:
کد خبر : ۶۲۳۴۶۲
۰۰:۴۴

۱۴۰۵/۰۴/۰۷

تجلیل از جانبازان شیمیایی و پزشکان معالج آنان در آیین افتتاح نمایشگاه «نفس‌های سوخته»

تجلیل از جانبازان شیمیایی و پزشکان معالج آنان در آیین افتتاح نمایشگاه «نفس‌های سوخته»
همزمان با سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس «نفس‌های سوخته» با حضور مسئولان کشوری و لشکری، جانبازان شیمیایی و پزشکان درمانگر آنان در فرهنگسرای ملل برگزار شد.


به گزارش خبرنگار نوید شاهد، همزمان با سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس «نفس‌های سوخته» با هدف تبیین ابعاد انسانی، حقوقی و بین‌المللی آثار به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت، در فرهنگسرای ملل واقع در پارک قیطریه تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتریعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی، جمشید نظمی مشاور عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه، عمادی، معاونان و مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار غیاثی نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان شیمیایی و پزشکان درمانگر آنان برگزار شد.

۶۷ هزار جانباز شیمیایی، سند زنده جنایت استفاده از سلاح‌های ممنوعه


در این آیین، عباسعلی رضایی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای حملات اخیر رژیم صهیونیستی، بر ضرورت پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای ملل، اظهار داشت: امروز امنیت، آرامش و اقتدار کشور مرهون خون شهدا و ایثار و فداکاری جانبازان و ایثارگران است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با اشاره به وجود ۶۷ هزار جانباز شیمیایی در کشور افزود: جانبازان شیمیایی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین آسیب‌های ناشی از جنگ را تحمل می‌کنند و سال‌هاست با مشکلات تنفسی و عوارض جسمی ناشی از این جنایت زندگی می‌کنند، اما همچنان با صبر، استقامت و روحیه‌ای مثال‌زدنی پای آرمان‌های انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

رضایی با بیان اینکه جامعه ایران خود قربانی سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم است، تصریح کرد: ملت ایران هرگز به دنبال تولید یا استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و نیست، بلکه خود از بزرگ‌ترین قربانیان این سلاح‌ها در جهان به شمار می‌رود.

وی در پایان با تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و انتقال پیام مقاومت و مظلومیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی به نسل‌های آینده تأکید کرد.

۵۷۲ حمله شیمیایی علیه ایران ثبت شده است


در ادامه این مراسم، سید کمال لوح‌موسوی دبیرکل جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی کشور، با گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک، بر ضرورت تبیین ابعاد انسانی، حقوقی و بین‌المللی جنایات شیمیایی علیه ملت ایران تأکید کرد.

وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه عکس «نفس‌های سوخته» در فرهنگسرای ملل اظهار داشت: گاهی یک تصویر بیش از هزاران صفحه گزارش، تحلیل و سخنرانی می‌تواند پیام مظلومیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی را به مخاطبان منتقل کند و این نمایشگاه فرصتی برای روایت بخشی از این رنج تاریخی است.

دبیرکل جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی کشور با بیان اینکه بمباران شیمیایی سردشت یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های جنگی علیه غیرنظامیان در تاریخ معاصر به شمار می‌رود، افزود: در جریان این حمله، بیش از هشت هزار نفر از شهروندان سردشت در معرض عوامل شیمیایی قرار گرفتند و بیش از یکصد نفر به شهادت رسیدند.

لوح‌موسوی با اشاره به ابعاد گسترده حملات شیمیایی رژیم بعث عراق علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس ۵۷۲ بار هدف حملات شیمیایی قرار گرفت که ۳۱۱ مورد توسط هواپیما، ۱۶۵ مورد توسط توپخانه، ۷۹ مورد توسط خمپاره، ۱۴ مورد توسط بالگرد و سه مورد توسط موشک انجام شد.

وی ادامه داد: بیش از یکصد هزار ایرانی در معرض عوامل شیمیایی قرار گرفتند و حدود ۶۷ هزار نفر از آنان دارای پرونده جانبازی در بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که همچنان با عوارض ریوی، پوستی، چشمی، عصبی و دیگر مشکلات ناشی از این آسیب‌ها زندگی می‌کنند.

سکوت مجامع بین‌المللی در برابر جنایات شیمیایی


دبیرکل جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی کشور با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی در برابر استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد: با وجود تأیید حملات شیمیایی توسط بازرسان سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی اقدام مؤثری برای جلوگیری از تداوم این جنایات انجام ندادند و همین سکوت زمینه‌ساز گسترش استفاده از این سلاح‌ها شد.

وی همچنین با اشاره به نقش شرکت‌های خارجی در تأمین تجهیزات و مواد مورد نیاز برنامه تسلیحات شیمیایی عراق، خواستار پیگیری حقوقی و بین‌المللی این جنایات و دریافت غرامت برای قربانیان شد.

جانبازان شیمیایی نیازمند شبکه ملی سلامت و مراکز تخصصی توانبخشی هستند
لوح‌موسوی در ادامه مطالبات جامعه جانبازان شیمیایی را تشریح کرد و ایجاد مراکز تخصصی توانبخشی، توسعه آموزش‌های خودمراقبتی، تسهیل دسترسی به داروهای تخصصی، ایجاد شبکه ملی سلامت جانبازان شیمیایی، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی و اسناد ملی، تولید مستندات علمی و تاریخی و همچنین احداث موزه و یادمان ملی شهدای شیمیایی در پایتخت را از مهم‌ترین نیازهای این حوزه برشمرد.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ نشاط اجتماعی و تکریم جانبازان شیمیایی، خواستار تدوین برنامه‌های بلندمدت فرهنگی، درمانی و حمایتی برای این قشر شد و افزود: جانبازان شیمیایی نماد صبر، استقامت و ایثار ملت ایران هستند و پاسداشت آنان وظیفه‌ای ملی و انسانی است.

تجلیل از جانبازان شیمیایی و پزشکان درمانگر آنان


در بخش پایانی این مراسم، از جمعی از جانبازان شیمیایی و نیز پزشکان درمانگر آنان تجلیل شد؛ اقدامی که با هدف قدردانی از سال‌ها صبوری، ایستادگی و تلاش در مسیر درمان و کاهش آلام قربانیان سلاح‌های شیمیایی انجام گرفت.

نمایشگاه عکس «نفس‌های سوخته» نیز با محوریت روایت تصویری از رنج، مقاومت و مظلومیت قربانیان حملات شیمیایی، برای بازدید علاقه‌مندان گشایش یافت.

انتهای پیام/


گزارش خطا

ارسال نظر
طراحی و تولید: ایران سامانه