آخرین اخبار:
کد خبر : ۶۲۳۴۵۷
۲۱:۳۱

۱۴۰۵/۰۴/۰۶

صدای مظلومیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی باید به گوش جهانیان برسد

صدای مظلومیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی باید به گوش جهانیان برسد
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس «نفس‌های سوخته»، بر ضرورت زنده نگه داشتن مطالبه حقوقی و بین‌المللی قربانیان سلاح‌های شیمیایی تأکید کرد.


به گزارش نوید شاهد، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس «نفس‌های سوخته» که همزمان با سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و با هدف تبیین ابعاد انسانی، حقوقی و بین‌المللی آثار کاربرد سلاح‌های شیمیایی و با حضور مسئولان کشوری و لشکری، جانبازان شیمیایی و پزشکان درمانگر آنان در فرهنگسرای ملل برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جانبازان شیمیایی، بر ضرورت زنده نگه داشتن مطالبه حقوقی و بین‌المللی قربانیان سلاح‌های شیمیایی تأکید کرد.

 

وی با اشاره به برگزاری این مراسم همزمان با سالروز بمباران شیمیایی سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک، اظهار داشت: متأسفانه در دنیای امروز جنایات ناشی از کاربرد سلاح‌های شیمیایی و آثار ماندگار آن بر زندگی انسان‌ها آن‌گونه که باید مورد توجه افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی قرار نگرفته است.

 

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با انتقاد از عملکرد نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی در قبال قربانیان سلاح‌های شیمیایی افزود: با وجود تدوین معاهدات، پروتکل‌ها و قوانین متعدد بین‌المللی، هنوز شاهد دفاع مؤثر از حقوق قربانیان این جنایات نیستیم و حتی بسیاری از عاملان و حامیان استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی هیچ‌گاه مسئولیت اقدامات خود را نپذیرفته‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم با اشاره به تجربه‌های تاریخی استفاده از سلاح‌های نامتعارف در جهان، از بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه تا فجایع ناشی از به‌کارگیری تسلیحات کشتار جمعی در دیگر نقاط جهان، تصریح کرد: استفاده از این سلاح‌ها نه تنها جان انسان‌های بی‌گناه را می‌گیرد، بلکه آثار و پیامدهای آن نسل‌ها ادامه پیدا می‌کند و به عنوان میراثی تلخ بر زندگی بازماندگان سایه می‌اندازد.

 

وی جانبازان شیمیایی را نماد صبر، استقامت و ایستادگی ملت ایران دانست و گفت: رنج و درد جانبازان شیمیایی پس از گذشت دهه‌ها همچنان ادامه دارد، اما این عزیزان با روحیه‌ای مثال‌زدنی و با تکیه بر ایمان و باورهای دینی، مسیر مقاومت و ایثار را ادامه داده‌اند.

 

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین بر ضرورت افزایش مطالبه‌گری در عرصه بین‌المللی و ثبت و روایت مستمر جنایات ناشی از کاربرد سلاح‌های شیمیایی تأکید کرد و افزود: باید صدای قربانیان این جنایات به گوش افکار عمومی جهان برسد تا از تکرار چنین فجایعی علیه بشریت جلوگیری شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم در پایان با تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان شیمیایی، بر تداوم مسیر مقاومت، عدالت‌خواهی و دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم تأکید کرد.

 

انتهای پیام/


گزارش خطا

ارسال نظر
طراحی و تولید: ایران سامانه