بازخوانی یک حماسه؛ پد خندق زیر ذرهبین جهاد تبیین

به گزارش نوید شاهد کهگیلویه و بویراحمد، امروز سهشنبه، فضای معنوی استان تحت تأثیر حماسهی بزرگ «پد خندق» قرار گرفت. در این مراسم که با حضور خانوادههای صبور و سرافراز شهدا، ایثارگران نامآور، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم برگزار شد، یاد «تنگهی احد» استان ما، یعنی پد خندق، گرامی داشته شد.
در این مراسم، «احمد بهرامی»، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد، در سخنانی که با بغض و صلابت همراه بود، پد خندق را نه یک قطعه خاک، که «قطعهای از بهشت» خواند. او با یادآوری روزهای سخت محاصره در گرمای سوزان جنوب، تصریح کرد: فرزندان غیور ما در آن روزها، در حالی که دست خالی بودند و در برابر ارتش تا دندانمسلح دشمن قرار داشتند، با تکیه بر ایمان پولادین و غیرت زاگرسی، اجازه ندادند ذرهای از خاک وطن به تاراج برود. ۷۸ شهید و ۸۷ آزاده، شناسنامه پرافتخار این دیارند که سند مظلومیت و در عین حال قدرت ماست.
گذر از خاطره به تبیین؛ نیازی حیاتی برای امروز
بهرامی در بخش میانی سخنانش، که با تأکید بر ضرورت «تحول در روایتگری» همراه بود، یادوارههای شهدا را نه مراسمی برای گذشته، که چراغی برای آینده دانست. وی با اشاره به هجمههای رسانهای دشمن برای نفوذ در ذهن نوجوانان و جوانان، تأکید کرد: ما دیگر نمیتوانیم تنها به روشهای سنتی برای انتقال این پیامهای ناب شهدا بسنده کنیم. دشمن با تمام توان رسانهای خود به میدان آمده و ما نیز باید از زبان اثرگذار هنر، سینما، ورزش و ادبیات کودک بهره بگیریم تا بتوانیم حقیقت حماسه را به گوش نسل جدید برسانیم.
او با لحنی دلسوزانه و هشداردهنده، نسبت به فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ مطالعه ابراز نگرانی کرد و افزود: شهدا اهل بصیرت بودند و این بصیرت در تنهایی و در میان کتابها و تفکر به دست میآمد. جامعهای که با کتاب بیگانه شود، آسیبپذیر است. ما باید فرزندانمان را با فرهنگ مطالعه و تفکر شهدا آشنا کنیم؛ چرا که آرامش امروز ما، در گرو تداوم آگاهیبخشی است.
این مراسم که با فضای عاطفیِ سنگینی همراه بود، با تجدید بیعت شرکتکنندگان با آرمانهای شهدا به پایان رسید. در پایان، مدیرکل بنیاد شهید استان ضمن قدردانی از حضور حماسی مردم که بار دیگر ثابت کردند فرهنگ ایثار در کهگیلویه و بویراحمد زنده است، خاطرنشان کرد: این مجالس، مدرسه است؛ مدرسهای که درس امنیت، عزت و اقتدار را به ما میآموزد. تا زمانی که یاد این دلاورمردان در دلهای ما زنده است، هیچکس جرئت نگاه چپ به این سرزمین را نخواهد داشت.
در این یادواره سردار سید شکرالله واهبی زاده وسردار علیمردان روستاد از رزمندگان حماسه پد خندق به بیان خاطرات آن حماسه جاویدان پرداختند.
حماسه دژ و پد خندق یکی از روزهای سرخفام دفاع مقدس بهویژه برای شیر مردان کهگیلویه و بویراحمدی است که از آن بهعنوان تابلوی ایستادگی و ولایت مداری رزمندگان شجاع ایران اسلامی یاد میشود.
در عملیات پد خندق ۷۸ دلاور کهگیلویه و بویراحمد شهید و ۸۷ نفر دیگر نیز مجروح و اسیر شدند که البته با احتساب شهدای روزهای قبل آن ۱۲۴ نفر از این استان در این منطقه شهید شدند.
انتهای پیام