آخرین اخبار:
کد خبر : ۶۲۳۴۱۶
۱۲:۱۵

۱۴۰۵/۰۴/۰۶

جنگ رمضان، دستاورد‌ها و کوتولۀ پهلوی

دولت صهیونیستی اسرائیل پس از پایان جنگ جهانی دوم و خصوصاً از ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۲۷ ش (۱۹۴۸ م) که در سرزمین اشغالی فلسطین اعلام موجودیت کرد، همواره به دنبال گسترش نفوذ و سلطه در کشور‌های اسلامی بود و ایران در این هدف مقصد مهمی محسوب می‌شد. در ادامه شرح این واقعه را بخوانید.


جنگ رمضان، دستاورد‌ها و کوتولۀ پهلوی

به گزارش نوید شاهد گلستان، دولت صهیونیستی اسرائیل پس از پایان جنگ جهانی دوم و خصوصاً از ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۲۷ ش (۱۹۴۸ م) که در سرزمین اشغالی فلسطین اعلام موجودیت کرد، همواره به دنبال گسترش نفوذ و سلطه در کشور‌های اسلامی بود، و ایران در این هدف مقصد مهمی محسوب می‌شد. به همین جهت از آن پس اسرائیل به کمک انگلستان و امریکا و سایر دولت‌های غربی به برقراری ارتباط و نفوذ تدریجی و مخفیانه در ایران پرداخت. محمدرضا پهلوی نیز به این ارتباط تمایل داشت، بطوری که بعد از کودتای امریکایی ۲۸ مرداد سال ۳۲ در ایران، شاه دست یهودیان و صهیونیست‌ها را در مراکز اقتصادی و صنعتی و تجاری و کشاورزی ایران باز گذاشت و چندی بعد دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و به تبادل سفیر با آن دولت غاصب و رفت و آمد مقامات سیاسی و نظامی دو طرف پرداخت.
علاوه بر این در آن سال‌ها شاه کمک‌های مالی و اقتصادی زیادی به صهیونیست‌ها کرد و حتی نفت به آن کشور صادر نمود و به یهودیان ایران اجازه مهاجرت و سکونت در اسرائیل داد تا جمعیت آن نسبت به مسلمانان بومی آنجا افزایش یابد. از طرف دیگر اسرائیل با حمایت سیاسی و دلار‌های ایرانی، در مواجه با مسلمانان جسورتر و خش نتر شد. بطوری که ماموران موساد- سازمان جاسوسی اسرائیل- به ماموران ساواک ایران آموزش شگرد‌های بازجویی از مخالفان را می‌دادند و در کشتار و سرکوب قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ و همه وقایع خونین بعد، ماموران مخفی امریکا و اسرائیل در پشت صحنه نقش آفرین بودند. 
این مطلب که برگرفته از ماهنامه انقلاب است در طول سال‌های گذشته به همت «غلامرضا خارکوهی» تاریخ‌نگار گلستانی منتشر شده و حاوی مطالب متنوع تاریخی درباره ابعاد جنگ رمضان، دستاورد‌ها و کوتوله پهلوی است که برای دسترسی به پی‌دی‌اف کامل مطلب،  اینجا کلیک کنید. 
انتهای پیام/


گزارش خطا

ارسال نظر
تازه‌ها
طراحی و تولید: ایران سامانه